• Zeljko och Suzanna Santrac berättar om sina egna erfarenheter av migration i föreställningen Livet i två bitar.
Skånes Fria

Deras egen migration får andra att berätta

Med sina egna berättelser och en bit mat vill Teater Theatron få människor att komma närmare varandra. Deras föreställning Livet i två bitar är en av programpunkterna på festivalen Jedan, dva, tri! som arrangeras på Helsingborgs stadsteater i veckan.

Zeljko Santrac trycker på porttelefonen in till Scenkonsts lokaler på Bergsgatan i Malmö där vi ska göra intervjun.

– Hallå, svarar en röst. Zeljko Santrac berättar vem han är och vi blir insläppta.

– Jag hatar att det är låst överallt, till och med i den diktatur jag kommer ifrån var det öppna dörrar, säger han.

I Livet i två bitar berättar skådespelarna Suzanna och Zeljko Santrac om sina bakgrunder, identiteter, drömmar och svårigheter.

– Vi berättar om våra liv, det får publiken att öppna sig och våga berätta om sina egna, säger Zeljko Santrac.

Livet i två bitar hade premiär 2012 och under de senaste tolv månaderna har Teater Theatron satt upp föreställningen ett 50-tal gånger.

Efter att ha spelat andras verk under många år tyckte skådespelarduon att det var dags att berätta sina egna historier. De ville också komma ifrån de klassiska rollerna mellan publik och ensemble.

– Vi ville ha samma känsla som när man har vänner på middag. Jag berättar om min bakgrund eller vad jag varit med om på en resa och vännen mittemot kommer in på hur hon upplevde landet eller vad hon varit med om. Nu gör vi det tillsammans med en publik, säger Suzanna Santrac.

När de spelat upp sina berättelser från scenen rullar maten in och ensemblen äter tillsammans med publiken. Det är då besökarnas historier kommer fram.

– Genom att äta tillsammans gör vi det lättare att öppna upp för varandra. Då ser man på varandra inte utifrån grupptillhörighet eller etnicitet, utan som individ. Det är också en läkningsprocess att berätta sin historia och man skapar en respekt för varandra, säger Zeljko Santrac.

Då de inte fått kommunalt kulturstöd för uppsättningen har de istället sökt vad de kallar kulturasyl på olika spelplatser.

– Vi har medvetet sökt oss till platser för att nå en publik som kanske inte vanligtvis går på teater och har förutom på vanliga teaterscener spelat för Transportarbetarförbundets medlemmar, för hyresgästföreningar, i skolor, för pensionärer och fått ett otroligt gensvar, säger Suzanna Santrac.

Hennes föräldrar kom till Sverige från forna Jugoslavien som arbetskraftsinvandrare på 1960-talet.

– De jobbade otroligt mycket vilket har kommit ifatt mig nu. Jag sörjer den förlorade tid som jag inte fick med dem. Det är en historia som många kan känna igen sig i.

I föreställningen berättar hon också om när hon som tolvåring flyttade från storstaden Göteborg till Skurup. Och om att ha en fot i Sverige och en i Jugoslavien.

– I Skurup sågs jag som annorlunda och exotisk och upplevde det som att det inte fanns några möjligheter för mig att göra det jag ville – bli skådespelare.

Zeljko Santrac å sin sida växte upp i Vojvodina i nuvarande Serbien där han redan som ung startade en teater.

Duon träffades på en teater i Suzanna Santracs föräldrars hemstad och flyttade sedan till Sverige.

Till våren ska Livet i två bitar översättas och sättas upp av Teater Theatron i Serbien och till hösten är de aktuella med en ny föreställning. Det blir Den vita kråkan av Donald Freed om SS-officeren Adolf Eichmann, som med uppsättningen får svensk premiär.

– Med den fortsätter vi spåret som vi har i Livet i två bitar och söker vidare i det som gör och formar oss människor till vilka vi är, säger Suzanna Santrac.

Fakta: 

Festival i tre dagar

Jedan, dva, tri! är en festival med teater, film, musik och debatt från forna Jugoslavien som arrangeras på Helsingborgs Stadsteater 30 januari–1 februari.

Livet i två bitar inleder festivalen på torsdag kl 18 och spelas också på fredag samma tid.

Andra höjdpunkter under festivalen är fredagens konsert med Östblocket och den prisbelönta kortfilmen Kiruna-Kigali av Goran Kapetanovic, som visas på torsdag kl 20.30 på Storan med besök av regissören

.Livet i två bitar spelas även på Globalen på Malmö museer den 12 februari kl 18.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Klasskamp för skolbarn

I höstens föreställning 95 procent är ett totalt j***a mörker skildrar Teater 23 barnfattigdomens konsekvenser.

Skånes Fria

Fotograf i jakt på sin identitet

Som 19-åring begav sig Maya Økland med en kamera till sin mammas hemland Brasilien. Det blev början på en fotografisk resa som skulle ta henne närmare sig själv och sin familj.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu