• Makten på övervåningen i det hus där de spelat in allt material. Vissa låtar har folkmusikinslag som från fiol och mandolin. Från vänster Edvin Diskin Wetter, Sara Vikström Olsson och David Diskin Wetter.
Skånes Fria

De är artisterna bakom Riv reva

Inspelningar i garderoben och kreativa sessioner kring kylskåpet. I ett hus utanför Skurup har det feministiska hiphopkollektivet Makten levt och skapat politiska låtar om allt från Ojnareskogen till papperslösa och patriarkatets bojor. Skånes Fria Tidning besökte dem i flyttstöket.

När årets Asylstafett tågade iväg från Malmö i söndags hade deltagarna allsång till Maktens låt Riv Reva. Själva kunde de inte vara på plats då de håller på att flytta ut från sitt hus utanför Skurup, men de är glada över att deras musik gör intryck.

– Vi har blivit lite av Asylstafettens maskot, om vi har kunnat ge dem en kamplåt så är det fett, säger Sara Vikström Olsson som är en av gruppens tre medlemmar.

Det senaste året har gruppen spelat framför allt på politiska evenemang, som Vänsterpartiets ungdomsläger, hos Rädda barnen och under Asylstafetten. Deras första låt; Gotland blöder skapades i samband med att Sara Vikström Olsson var med och startade upp kampen för Ojnareskogen på Gotland. I veckan släpper de Gruvboom, som handlar om gruvnäringens expansion i Sverige och de konsekvenser det får för ursprungsbefolkning och natur. Efter att ett gruvföretag nyligen fick tillåtelse att börja bryta mark i Ojnareskogen är det extra viktigt att informera om vad gruvindustrin handlar om menar gruppen.

– Det finns planer för 100 nya gruvor i Sverige, där endast en minimal del av vinsten kommer staten till godo. Folket har inget att säga till om, det är bara företagens intressen som gäller, oavsett konsekvenser, säger David Diskin Wetter.

Gruppen menar att vare sig de rappar om miljöfrågor, patriarkatet eller papperslösas rättigheter så är det samma kärna som de vill sätta fingret på; det kapitalistiska systemet.

– Ämnena som vi tar upp i vår musik är sådant som vi diskuterar, det är en reflektion av politiska frågor som snurrar runt oss varje dag, säger David Diskin Wetter.

Han tror att även om det fortfarande är få som rappar om asylsökande så är hiphop som format för politiska kampsånger på uppgång. Sara Vikström Olsson ser också hur allt fler rappare börjar sätta ord på sin ilska och sina känslor.

– För min del handlar det om att jag är trött på att mycket av den hiphop som ges utrymme inte handlar om någonting, säger hon.

Men att det skulle bli just hiphop som uttrycksmedel var inte självklart. Sara Vikström Olsson berättar att hon lyssnat mycket på hiphop men hämmats av att det fanns så få kvinnliga förebilder. Först när hon lärde känna en kvinna som rappade vågade hon prova det själv. Edvin Diskin Wetter kände samma tveksamhet.

– Hiphop har alltid funnits där, men med den kommer också en viss kultur, som är ganska macho och destruktiv.

Att de kallar sig för ett feministiskt hiphop kollektiv består i att de frontar tillsammans och lyfter fram varandra. Det feministiska medvetandet finns också där i texterna, mest uttalat i  Patriarkatets fotboja som är en klagovisa över hur det inte går att bryta sig ut ur patriarkatet, men också mer subtilt i andra låtar.

– Jag gillar att leka med språket och att ta den klassiska hiphopstilen och skriva om det på ett feministiskt sätt, till texter som handlar om att vara gravid eller ha dåligt sex som kvinna, säger Sara Vikström Olsson.

Hon menar att hiphopen i grunden är ett verktyg för arbetarklassen, som kan ge röst till de vars röster annars inte hörs.

– Dessutom går det att skapa hiphop utan en massa dyr utrustning, vi spelar in i vår garderob och det låter ändå bra, säger hon.

Genom att bo tillsammans och umgås en stor del av dygnet har låtarna kunnat växa fram i den takt de själva vill och där finns alltid någon att bolla idéer med.

– Ofta är det att jag sitter vid datorn och sätter ihop några beats och visar de andra så skapar vi något utifrån det, i andra fall skriver Edvin och Sara texterna först och så kommer beatsen i efterhand. Musiken skapas hela tiden, när vi lagar mat eller hämtar något i kylskåpet, säger David Diskin Wetter.

I höst kommer trion att dela på sig, då Sara ska flytta till Malmö, Edvin ska läsa folkmusiklinjen på Skurups folkhögskola och David det samma på en folkhögskola i Dalarna. Men de vill ändå fortsätta spela och skapa musik tillsammans.

– Fokus nu ligger på att göra färdigt den EP som vi ska släppa i juli, och därefter vill vi ut och spela ännu mer och hänga på den politiska folkrörelsen. Det känns som att vi behövs, säger Sara Vikström Olsson.

Fakta: 

Låten Gruvboom går att hitta på Maktens webbplats.

I juni släpper gruppen sin första Ep och i sommar spelar de bland annat på Sävsjöfestivalen.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

I baksätet på Malmös svarta ekonomi

I föreställningen Blue dreams färdas publiken med bil genom Malmö, samtidigt som ett kammarspel om stadens svarta ekonomi pågår i framsätet.

Fria Tidningen

Barnbok om Palestina skakar USA

ABC-boken P is for Palestine har lett till dödshot och bojkott från konservativa judar i USA, samtidigt hyllas den i många andra länder.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu