• Skådespelarna Nina Norén, Atoosa Farahmand och José Pereelanga vill få publiken att se sin egen roll i ett orättvist system som privilegierar personer med uppehållsrätt.
  • Ensemblen började repetera i september men har arbetat med föreställningen sedan i våras.
Skånes Fria

”Det saknas respekt för människor och deras tid”

Teater InterAkt har tidigare producerat No Border Musical, en föreställning som kritiserade den europeiska migrationspolitiken. I den sprillans nya dokumentärteatern Malmökoden – Instruktionsbok till parallellsamhället tar de sig an mötet mellan de som har och de som saknar; papper, personnummer och uppehållsrätt.

Tre personer iklär sig rävansikten. Sedan rör de sig lugnt genom rummet i en improviserad rörelsedans. Det är skådespelarensemblen Atoosa Farahmand, Nina Norén och José Pereelanga som övar inför premiären i november.

Teater InterAkts kommande föreställning Malmökoden – Instruktionsbok till parallellsamhället handlar om papperslösas möten med myndigheter och myndigheternas möten med papperslösa. Dramatikern Cecilia Nkolina har intervjuat gränspolis, socialtjänst och personer utan papper och skrivit ett dokumentärt manus utifrån deras ord.

– Jag tycker inte att det funkar att ha kvar ögonen på maskerna, säger regissören Sara Larsdotter efter att noggrant ha följt övningarna.

Skådespelarna prövar andra masker och sätter åter igång sin följa-John-lek. Den här gången med tillhörande ljud. Sara Larsdotter är nöjd. Förmiddagens repetitionerna är över och de slår de sig ner på det ljusa trägolvet för berätta hur pjäsen har vuxit fram.

Atoosa Farahmand: – Jag tycker att det viktigaste med föreställningen är att visa hur det är att leva utan papper i Malmö. Hur det låter och känns på olika platser. Det är många som ber mig att föra ut ett ärligt budskap om livet som papperslös. Ibland känns det som en tung uppgift men jag tar den på stort allvar och vill berätta från hjärtat så att folk verkligen förstår. Det är så många människor som lever som papperslösa och folk måste få veta hur de har det.

José Pereelanga: – Det handlar också om att uppmana till att vara solidarisk och bry oss om varandra. Vi som har trygghet måste dela med oss av den till dem som inte har. Folk kommer hit till Malmö och är alldeles ensamma. De kan inte gå i skolan och saknar allt som människor. Det borde vara annorlunda.

Sara Larsdotter: – Den frågan vi ställer oss nu är: vad händer med de personer som har uppehållstillstånd i ett orättvist system? Hur påverkar det handläggaren på Migrationsverket att behöva förhålla sig till den maktskillnad som finns?

Nina Norén: – Det är intressant att undersöka hur människor följer regler och lagar och kopplar bort sitt eget hjärta. Var går egentligen gränsen? Var slutar mitt eget tänkande och kännande? Ja, vad är det mänskliga handlingsutrymmet egentligen? Det är vad vi vill undersöka.

Som en del i arbetet har skådespelarna besökt och kartlagt de olika myndigheter som papperslösa personer kommer i kontakt med. Resultatet hänger upptejpat på väggarna i form av fysiska kartor med pilar och bilder.

Atoosa Farahmand: – Vi besökte asylenheten på Migrationsverket för att känna hur det kändes. Det var så mycket folk, så många barn, så många språk. Men det saknades respekt för människor och deras tid.

José Pereelanga: – Jag orkade inte vara kvar där inne. Men jag tog den stress och förtvivlan som fanns i luften och använde för att skriva musik till en scen i föreställningen.

För att samla in erfarenheter och utöka ensemblen har gruppen öppna repetitioner på torsdagar. Dit är asylsökande och personer med erfarenhet av att leva som papperslösa välkomna. Tanken är att några av dem kommer att vara med i vissa scener när föreställningen är färdig. När ensemblen sedan är ute och spelar kommer varje föreställning följas av publiksamtal. Syftet är att fånga upp de tankar som väcks och inspirera människor att agera för förändring.

José Pereelanga: – Det är viktigt att sprida hopp om man vill ändra något.

Sara Larsdotter: – Det kan handla om hopp för den som lever som papperslös, men också om en lust att göra något. Och att skapa handlingsutrymme genom att sätta igång tankeprocesser hos dem som ser föreställningen.

Fakta: 

Föreställningen har premiär den 14 november på Bastionen, Norra Vallgatan 28, Malmö.
Efter tio föreställningar i Malmö turnerar föreställningen vidare i Skåne. Lund är första anhalt på turnén.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Klassträff med Martin Mutter

En klassåterträff 20 år senare. Saker kommer upp som gör att din förståelse för dina gamla vänner ändras. Artikel 3 är en föreställning om normer och hbtq-frågor.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu