Sydafrikansk konst bryter barriärer | Skånes Fria
  • En man lyssnar på den myriad av böner som kommer ur högtalarna i verket Prayers.
  • Verket Let slip the dogs of war av Mary Sibande. Färgen lila var en symbol för makt under kampen mot apartheid i Sydafrika.
Skånes Fria

Sydafrikansk konst bryter barriärer

Ett vildsvin byggt av pinnar, en lilaklädd härförare och böner som strömmar ur en matta. I utställningen Barriärer på Wanås konst utforskar tolv sydafrikanska konstnärer både det som stängs ute och det som ska skyddas.

En lång klarröd matta ligger utbredd på marken. På den sitter tolv högtalare och ut strömmar böner på svenska, engelska, arabiska, jiddisch och många andra språk. Mattan är konstverket Prayer av den sydafrikanska konstnären James Webb och en del av utställningen Barriärer som visas i konsthallen och i skogen på Wanås i sommar. Sex konstnärer har bjudits in till Wanås för att skapa nya skulpturer och installationer.

James Webb började arbeta med Prayer för femton år sedan och har satt upp verket i åtta städer hittills. På varje plats besöker han religiösa samfund och spelar in nya böner.

– Jag har besökt 45 olika grupper i Malmö, och spelat in 93 olika böner. Det blir väldigt mångkulturellt, det är allt från vietnamesisk buddism och katolicism till olika typer av islam och fornnordiska samfund, säger han.

Med en bakgrund i religion- och teaterstudier och en karriär inom reklambranschen säger han sig vara en lite annorlunda skolad konstnär. Intresset för tro och det kommersiella och teatrala har han tagit med sig in i sitt skapande.

– Jag är fascinerad av varför vi tror på saker och hur vi utövar och presenterar det vi tror på. Det handlar inte bara om religion, utan även om tron på konst eller ekonomi. Tron är en viktigt del av det mångkulturella samhället, det är kopplat till migration och historia. Därför är det så viktigt mångfalden av tro i en stad.

Han menar att verket blir en chans att ta del av en annan grupps liv. I bönerna kommer alla möjliga tankar fram, det kan handla om oro över personliga problem eller samhällsproblem som tillexempel rasism medan andra tackar för en vacker dag eller den annalkande våren.

– Du visar respekt för någon genom att låna dem ditt öra, genom att lyssna och fundera över vad de pratar om. Jag tror att vi är på väg in i en ny tid där uppmärksamhet är den nya valutan, säger James Webb.

Trots att Sverige brukar beskrivas som ett sekulariserat land har han fått känslan av att religionen frodas i Malmö.

– Om du är inskränkt och inte tar dig tid att lyssna så kan du tro att religion innebär extrema och mystiska handlingar.

Men alla böner jag har spelat in handlar bara om fredliga situationer. Det görs ofta vackra och politiska saker av religiösa grupper och det är värt att ta in.

James Webb menar att det finns något typiskt sydafrikanskt i många av utställningens verk, inte minst i Prayer.

– Iden om att samla böner kommer från den mångkulturella iden som Nelson Mandela spred. Han uppmanade oss även att lyssna på varandra, säger han.

Elisabeth Millqvist som är konstnärlig ledare för Wanås konst menar att Sydafrika är ett intressant konstland som inte har uppmärksammats så mycket tidigare.

– Det är en plats där många konstnärer utbildar sig och det finns gott om gallerier att ställa ut på. Vi har gjort research genom resor och dialog under ett par år för att få ihop den här samlingen av konstnärer som alla kunde skapa nya verk på plats.

Utifrån utställningens tema så blir Sydafrika extra intressant menar hon, då det är ett land som många förknippar med barriärer.

– Ordet går att koppla till något som både ska stänga ute och hindra och något som ska skydda och värna. Vi vill titta på hur det ser ut i dag, vilka barriärer finns kvar i Sydafrika.

Alla konstnärer utom Mary Sibande, som inte kunnat flyga på grund av en långt gången graviditet, har varit på plats på Wanås för att bygga upp sina verk.

En del har tagit hjälp av lokala skolklasser medan andra har fokuserat på det material och de berättelser som finns i trakten.

Mary Sibandes verk The reign handlar om att smärtan efter apartheid finns samlade i folks kroppar. Hennes statyer av en kvinnlig rasande härförare i lila visar på en av stämningarna som finns i Sydafrika i dag, menar Elisabeth Millqvist.

– Men hon har också inspirerats av berättelsen om en kvinna som levde i trakten på 1700-talet och byggde mycket.

På samma sätt har Hannelie Coetzee verk Ou sog tussen bome (Gamla sugga mellan träden) fångat berättelser och myter som är relevanta både i Sydafrika och i Sverige.

Hennes av skogen byggda vildsvin får symbolisera de utmaningar för samexistens som finns.

– Vildsvinet är ett djur som väcker känslor och rädsla, vilket inte alltid stämmer överens med hur farligt det faktiskt är. Det går att koppla till rädslan för det vi inte känner till, både här och på andra platser, säger Elisabeth Millqvist.

Barriärer visas på Wanås konst 17 maj – 1 november. Under samma period visas en utställning om Wanås femte barnbok, som i år är skapad av Johanna Koljonen och konstnären Jenny Granlund.

Rekommenderade artiklar

© 2019 Skånes Fria