• David Nilsson, lärare på St Petri i Malmö, blev pressad att höja elevernas betyg. När han inte gjorde det sattes han i ett åtgärdsprogram.
  • "Det här är ett sätt att psykiskt ta ut mig", säger David Nilsson om ledningens agerande mot honom.
  • David Nilssons förhandlare från facket yrkar på skadestånd. De menar att ledningen på St Petri brustit på flera punkter.
Skånes Fria

Ville inte höja betygen – blev omplacerad

Först ville rektorn på Malmöskolan att han skulle höja betygen, sedan blev han satt i ett åtgärdsprogram. Nu försöker skolan att bli av med honom.

Det här är en berättelse om en lärare som blivit misstrodd om och om igen – och om en ledning som inte vill svara på varför.

Bredvid stadsbiblioteket i Malmö reser sig en ståtlig skolbyggnad. St Petri var under tidigt 1900-tal en realskola för pojkar. I dag är den en kommunal gymnasieskola med gott rykte.

David Nilsson började undervisa här 2013. Innan hade han jobbat i Eskilstuna, men här såg han fler möjligheter att utvecklas. Det första året flöt på bra. Nu, två år senare, har han inget förtroende kvar för sin närmsta chef, biträdande rektor Rita Winberg. Och hon i sin tur har precis försökt köpa ut honom från sin tjänst.

För att förstå varför måste vi backa till vårterminen 2014.

Då hade flera av Davids elever inte lämnat in sina skoluppgifter i tid. Det ledde till att så många som 51 av 177 elever vid terminens slut skulle underkännas. Orimligt, tyckte Rita Winberg. Hon skickade ut en varning om att David skulle bli anmäld till skolinspektionen. Han får också ett sms om att han måste infinna sig på ett möte med Eva Daun och Rita Winberg dagen efter. Han spelar in mötet.

Ur mötet mellan Eva Daun, Rita Winberg och David Nilsson, 7 juni 2014:

Eva: – Jag utgår från att du känner till kunskapskraven. Det räcker att man har visat vid ett enda tillfälle att man besitter den här förmågan.

David: – Jag tolkar det som att jag som lärare gör en bedömning under kursens gång. (…). Så rent hypotetiskt skulle man kunna säga att om jag delar ut ett prov vid första tillfället och en elev visar att den kan det så är den klar med kursen?

Eva: – Då kan du säga check.

Rektorerna ville inte se över Davids betygsunderlag. Istället skulle han se över alla elevers betyg på nytt – med ett undantag. De elever som hade fått A kunde han strunta i.

David var förvirrad över direktiven, som går emot Skolverkets riktlinjer om att betygen ska vara en sammanvägning av elevens kunskap. Men han gjorde som han blivit tillsagd och såg över 166 betyg. På två dagar. Annars skulle det ses som arbetsvägran.

När han var klar sa han till sina chefer att han inte ville signera betygen. Han kunde inte stå för dem. I slutändan blev betygen en kompromiss mellan hans ursprungliga betyg och de nya. Sedan går David på semester.

Skånes Fria försöker att nå Davids kolleger för att få en bild av vad som hände den terminen. De svarar inte. Istället svarar Rita Winberg att hon hört att vi kontaktat folk på skolan. Hon förtydligar att det är hon och ingen annan som är kontaktperson i ärendet.

Men inte heller hon vill prata. Under flera veckors tid ringer vi henne utan svar. Inte heller hennes chef Eva Daun, skolans rektor, svarar. De vill varken kommentera händelsen eller uttala sig om skolan. Tidigare har Eva Daun sagt i en intervju med Lärarnas Tidning (6/12–14) att åtgärderna inte handlade om att David skulle höja betygen.

– Absolut inte. Vi är extremt tydliga med att läraren är suverän i sin betygssättning. Men finns det problem på en strukturell nivå måste vi agera som skolledning.

David återvände till skolan efter sommaren och hoppades på en nystart.

– När jag kom tillbaka trodde jag att alla skulle vara nöjda och dra ett streck över det här, säger David.

Men så blev det inte. Istället får han reda på att han har blivit satt i ett åtgärdsprogram.

Av hans tid med eleverna återstår bara 80 procent – resten av tiden ska David lära sig pedagogik. Och rektorn tillåts övervaka hans lektioner när hon vill.

– Normalt sett har man ett besök per läsår från rektorn och då avtalar man det innan. Jag fick nio besök under året utan att ens få veta det innan.

Det står också att åtgärdsprogrammet avslutas om eleverna är nöjda vid terminens slut. Med vad preciseras inte.

Vid kursens slut lämnar David ut en enkät till sina klasser som godkänts av Rita Winberg. Eleverna verkar nöjda. Men Rita Winberg reviderar enkäten och lämnar ut en ny. Och nu tycker hon inte längre att han passerar gränsen.

David får fortsätta i åtgärdsprogrammet – utan att veta vad det är han ska förbättra.

– Jag kanske har lagt för mycket tid på den granskande sidan av lärandet och för lite på hjälpandet. Jag påstår inte att jag är världens bästa lärare, men någon får ju berätta för mig vad jag gjort fel, säger David.

I ett mejl skickat från Rita Winberg till David från sommaren 2015 framgår det att betygssättningen inte längre är problemet. Nu ifrågasätts istället hans lärarroll. ”När jag resonerar med dig så är det för att vi ska ha ett gemensamt lärande. Jag ska inte behöva säga att du ska göra si eller så”, skriver Rita Winberg.

Medan kollegerna får löneförhöjning får David ett mail från sin chef: ”Du har erbjudits ett avgångsvederlag på 175 000kr. Vänligen, Rita”. Nu vill de köpa ut honom från tjänsten.

– Det här är ett sätt att psykiskt ta ut mig. Men om man viker sig leder det aldrig till någonting. Man måste vara beredd att ta de här kamperna för att det ska bli någon förändring, säger han.

Än vill han inte sluta.

Skolverkets kommentar:

Enligt skollagen är läraren suverän i sin betygssättning. Om ledningen ser att något inte stämmer kan de anmäla läraren till Skolinspektionen, som då kan ställa frågor till läraren eller kolla på avvikelser i nationella prov. Betygen sätts efter kunskapsmål som är uppsatta av Skolverket.

– Men det finns inga riktlinjer om betygssättning från oss. Det finns heller inga riktlinjer om när någon ska sättas i ett åtgärdsprogram, det ansvarar ledningen för, säger Mats Olsson på Skolverket.

Han kan inte svara på hur vanligt det är med den här typen av konflikter eftersom de inte har någon statistik på det.

– En gissning är att det inte är oerhört vanligt. Det är dock inte ovanligt att elever tar kontakt med skolverket och undrar om deras lärare får sätta betyg på olika grunder, säger Mats Olsson.

Fackets kommentar:

Eleonor Åkesson är förhandlare i fackföreningen Malmö LS och David Nilssons ombud i frågan. Hon anser att arbetsgivaren har brustit på flera punkter – bland annat genom att hota med skolinspektionen.

– Hade han brustit hade de kunnat göra en anmälan direkt, men de har de inte gjort, säger hon.

Eleonor Åkesson har suttit med vid David återkopplings-möten och krävt att David ska få veta varför han är satt i åtgärdsprogrammet – något som hon menar att han inte hade fått veta innan.

– Vi yrkar på skadestånd eftersom vi anser att åtgärdsprogrammet är en ogiltig omplacering. Han har fått göra mycket okvalificerat arbete, säger Eleonor Åkesson.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Fria.Nu