Mötet med människans inre plats | Skånes Fria
  • Miran Kamala som Salim, håller om sin vän spelad av Karim Rashed.
Skånes Fria

Mötet med människans inre plats

På lördag har Karim Rasheds debutmanus I came to see you premiär på Malmö stadsteater. Relationen till platsen är ett centralt tema när huvudpersonen Salim efter många år kommer tillbaka till Bagdad.

Salim har nått en punkt i livet då han börjar utvärdera vad livet har blivit. Han uppfattas som en lyckad person, med ett bra jobb, familj och vänner. Han har ett tryggt liv i Sverige. Men ändå gnager frågorna: Är han på rätt plats? Har han det liv han verkligen ville ha, eller det liv han fått?

För att söka svaren känner Salim att han måste ta sig tillbaka till Irak. En plats han lämnade för många år sedan.

– Jag har alltid varit intresserad av relationen mellan människan och platsen. Vi har alla lämnat en plats som vi älskat. För Salim är den sorgen som ett svart hål inom honom, säger Karim Rashed.

Väl i Irak blir inget som Salim tänkt sig.

– Han möter sin bästa vän som helt tappat tron på hemlandet. Det är det absolut motsatta perspektivet, säger Karim Rashed.

Manuset till I came to see you skrev Karim Rashed på arabiska och det vann Arabiska teaterinstitutets pris för bästa nyskrivna manus 2011. Att föreställningen nu ska ha premiär är både härligt och en stor utmaning för författaren som också spelar Salims vän.

På arabiska finns ett ordspråk som på svenska blir något i stil med ”Ett översatt litteraturverk är som en kyss genom en fönsterruta”. Karim Rashed är glad för bekräftelsen som det är att bli uppsatt på Malmö stadsteater, men med ordspråket vill han säga att det ändå är något som gått förlorat.

– Jag har arbetat om manuset. Det är stor skillnad på det som jag skrev och det som nu ska spelas.

Föreställningen sätts nu upp på både arabiska och svenska.

Karim Rashed upprepar att I came to see you inte ska ses som att den handlar om invandrare i Sverige eller flyktingfrågan. Det är en föreställning om existentiella frågor- om platsen, kärleken och vänskapen.

– När jag säger att jag kommer från Irak då känner jag som att människor ställer krav på mig att representera hela den irakiska kulturen. Istället för att vara här och nu förväntas jag berätta hela Tusen och en natt utantill.

Hans intresse för människans relation till platsen började redan innan han flydde från Irak till Sverige. Men då blev det mer aktuellt. Det var en dramatisk förändring i hans liv.

– Men inte nödvändigtvis tragisk. Att tycka synd om människor som flytt hjälper inte. Det behövs förståelse, schyssta förutsättningar och bra stöd.

Likaså är han trött på etiketten ”invandrarkonst” och vill att kulturinstitutionerna ska göra slag i saken av de fina ord som talar om vikten av mångfald.

– Vi har hört snacket om mångfald i flera år men till exempel vågar fortfarande få ha skådespelare med brytning.

Karim Rashed hoppas att kulturutövare och institutioner i framtiden ska hjälpas åt att bryta den stereotyp som vårt samhälle skapat. Den som säger att invandrare ska bara vara trevliga, tacksamma och nöjda.

– Vi ska inte värdera efter kulturbakgrund utan efter kunskap och erfarenhet. Mångfald är ett bra verktyg för att höja kvaliteteten och inte tvärtom.

Huvudpersonen Salim har sitt hemland inom sig som ett svart hål. Karim Rashed menar att han inte har lyckats hantera konflikten mellan platsen inom sig och den geografiska plats där han nu befinner sig.

– Det krävs styrka att acceptera det som förlorats och istället sträva efter något nytt. Att ha kvar sin inre plats utan att det blir en konflikt med den yttre är en konst som vi behöver lära oss.

För honom är Malmö den plats där det inre och yttre inte längre är i konflikt.

– Jag älskar Malmö och jag känner också att Malmö älskar mig.

Fakta: 

I came to see you

Premiär på Intiman, Malmö stadsteater, den 10 oktober och spelas fram till den 9 december.

Rekommenderade artiklar

Miljösnack med framtidstro

När vi pratar miljö blir det ofta svårt, deppigt och jobbigt, menar gänget bakom Miljöpodden. Därför vill de göra en podd med hopp.

© 2018 Skånes Fria