”Fristående kultur är en demokratifråga” | Skånes Fria
  • Filmvisning med Wanderkino på Gylleboverket i somras.
  • Teresa Holmberg i en av fabrikslokalerna som Ifö center tagit över, sommaren 2014.
  • Filmskaparen Lina Linde under en av Doc lounges filmvisningar.
Skånes Fria

”Fristående kultur är en demokratifråga”

Genom åren har vi följt det fria kulturlivet i Skåne. Föreningar och individer som arrangerat utställningar, satt upp pjäser, ställt ut konst och ordnat festivaler. Här berättar några av dem om fördelarna och utmaningarna med att stå på egna ben.

Gylleboverket är en konstnärsdriven plattform, inhyst i ett gammalt sågverk på Österlen. Här kämpar medlemmarna för att ha råd att skapa en plats för kultur och möten som kan vara öppen året runt.

När Doc lounge staratade i Malmö var förhoppningen att fler skulle intressera sig för dokumentärfilm. Nästan tio år senare finns föreningen på arton platser i Norden och visningarna är oftast fullbokade.

I Iföverken i Bromölla driver lokala konstnärer ett kulturhus med gott om plats för verkstäder och utställningar. Men det är mycket arbete som behöver göras och svårt att få ekonomin att gå ihop.

Sågverk blev kulturell mötesplats

När fem konstnärer 2010 gick ihop och köpte ett gammalt sågverk och byggåtervinning i Östra Vemmerlöv var tanken att skapa en levande mötesplats på landsbygden. Här har de arrangerat utställningar och performancefestivaler med lokala och internationella konstnärer, och det finns arbetsplatser för konstnärer. Sedan 2014 driver de dessutom en lokal Folkets bio under sommarhalvåret.

– Vi vill skapa bryggor och broar över människoklyftor i samhället. Konst är ett universellt språk, att dela en gemensam upplevelse kan göra det lättare att mötas, säger Elin Maria Johansson, en av konstnärerna som har varit med i föreningen sedan starten.

Under åren har allt fler personer blivit delaktiga i verksamheten, nya konstnärer har blivit medlemmar i föreningen och bybor hjälper till att bygga eller skänka material. Just nu är förhoppningen att kunna vinterisolera byggnaderna så att bion och den andra verksamheten kan hålla igång även under vinterhalvåret.

– I dag finns det inte ens vatten och avlopp. Vi har fått bygglov men behöver hitta sätt att finansiera själva bygget, så vi ansöker om olika bidrag hela tiden. Det skulle verkligen underlätta att ha ett regelbundet stöd och inte behöva ta från vår personliga ekonomi hela tiden.

Men även om de hoppas på ett större kommunalt eller regionalt stöd så finns det fördelar med att stå på egna ben också, menar Elin Maria Johansson.

– Det gör att det inte finns några yttre krav utan vi kan vara väldigt flexibla. När det kom en stor grupp flyktingar till byn kunde vi styra om och jobba med dem. Nu besöker vi förläggningen i Stockeboda en gång i veckan tillsammans med en grupp bybor, och ordnar bland annat pyssel för barnen. Det passar bra när vi inte kan ha någon kontinuerlig verksamhet på verket efter oktober.

Dokumentärfilm så in i Norden

– Dokumentärfilmen har vuxit till en bred genre som tilltalar många, och vi har lyckats presentera den på ett sätt som gör att folk blir nyfikna och kommer tilbaka varje vecka, säger Maja Lindquist, som är co-director på Doc lounge.

Hon tror att en del av framgången ligger i kombinationen dokumentärfilm och livespelningar, diskussion eller dans. Föreningen valde också från början att inte visa filmerna på etablerade biografer, utan istället bygga upp en salong i barer och klubbar.

– Det ska vara kvarterskänsla där det går att ta en öl och sitta och snacka innan filmen. Att få ta del av ett lokalt band eller diskutera kring ett ämne som berörs i filmen kan vara ett sätt att skapa gemenskap och känna att vi går in tillsammans i den här berättelsen.

Doc lounge satsade från början på anställd personal och är därför snarare en icke-vinstdrivande organisation än en ideell förening. I dag har de fyra heltidsanställda som jobbar med att utveckla verksamheten och hitta nya sätt att få in pengar. Under året har Doc lounge live dragit igång med filmvisningar i Malmö som livesänds på mindre orter i Skåne.

– Vi får mycket förfrågningar om visningar utanför storstäderna, men har inte resurser att bygga upp det på många olika platser. Genom uppkopplade visningar kan publiken vara aktiv och ställa frågor på samma sätt som om de vore på plats.

Även om Doc lounge får visst kulturstöd från bland annat Filminstitutet, Malmö stad och Film i Skåne så tycker de att det är viktigt att inte bli en statlig eller kommunal institution.

– Att det finns fristående kultur är en demokratifråga. För att få en dynamisk stad är det viktigt att det finns många avsändare av kultur och att folk har möjlighet att skapa något av sitt engagemang.

”Vi kämpar fortfarande på”

Sommaren 2014 skrev Skånes Fria Tidning om Teresa Holmberg som tillsammans med andra konstnärer startat Ifö center, ett medlemsstyrt kulturhus i delar av Iföverkens keramikfabrik i Bromölla. De röjde ur och renoverade fabrikslokaler som inte längre användes för att skapa verkstäder för konstnärer, ett galleri och en 1 800 kvadratmeter stor utställningslokal. Under det första året drevs verksamheten som ett EU-projekt med stöd på totalt en miljon, nu är det en ideell förening som ska föra centret vidare.

– Vi kämpar fortfarande på. Vi hade en stor grupputställning under sommaren och vi har haft två kända graffitimålare här genom vårt artist in residence-program, som har skapat varsitt stort verk på fasaderna, säger Teresa Holmberg.

Lokalerna har stor potential, men det är fortfarande mycket byggnadsarbete som behöver göras, menar hon. Något som kostar pengar. Inkomsterna kommer från de drygt sextio betalande medlemmarna och intäkter från kurser och rundvandringar, samt mindre bidrag från kommunen och landshövdingefonderna. Föreningen hoppas kunna få ett större stöd från Region Skåne framöver.

– Det är svårt att få ihop det ekonomiskt. Men det som är kul är att vi växer organiskt och att det dyker upp nya människor hela tiden som vill vara med och bygga vidare. Vi får se hur det utvecklas.

Fakta: 

Några hållpunkter i det fria kulturlivet i Skåne

• Den populära Möllevångsfestivalen i Malmö arrangeras för sista gången sommaren 2010.

• Allaktivitetshuset Utkanten i Malmö nekas förlängt hyreskontrakt och tvingas stänga vintern 2011

• Kulturhuset Kontrapunkt i Malmö drar igång sin verksamhet 2009.

• Allaktivitetshuset Kulturkontoret snickeboa (KKSB) i Helsingborg startar hösten 2013.

• Feministisk festival i Malmö genomförs första gången sommaren 2014 och blir stor succé.

• Kulturhuset och föreningen Markan i Hässleholm går i konkurs sommaren 2015

• Kulturföreningen Salongen i Helsingborg startar hösten 2013. Står utan lokal på grund av uteblivet kommunalt stöd och blir vilande vintern 2015.

• Kulturkaféet Glassfabriken i Malmö tvingas stänga på grund av hyreshöjningar sommaren 2015.

swisha en tia:  123 427 91 05

Annons

Rekommenderade artiklar

Vi spår framtidens nyheter

2016 kommer vi inte finnas här och rapportera om allt som händer. Men Skånes Fria Tidning tar en titt i kristallkulan – och ger er de kommande årens drömnyheter.

Hallå där...

Navid Modiri, en av personerna bakom Miss Rafiki. I helgen bjuder ni in allmänheten att delta i inspelningen av musikvideon till låten Kintsugi i Malmö.

© 2016 Skånes Fria