• "Lek är den viktigaste fredshandlingen vi kan ägna oss åt" säger barnläkaren och författaren Lars H Gustavsson i Tillitsverkets film om hur lek och lekfullhet kan vara nycklar i samverkan för en positiv samhällsutveckling.
  • I svenska filmen 00-tal barn pratar en mamma och hennes son om vad som hände när drömmen om evig tillväxt kolliderade med Oljetoppen.
Landets Fria

23 omställningsfilmer att se eller visa

Snart är filmhösten här. Håller din omställningsgrupp på att planera ert höstprogram, och vill visa lite film? Eller vill du själv se filmer med omställningsanknytning hemma i tv-soffan? Här är tipsen!

Jenny Wallheimer från Swedish film, som representerar många av de stora filmbolagen, ger en introduktion till vad som gäller vid filmvisning.

Vilka regler gäller för den som vill visa film från ett av bolagen du representerar, bjuda in allmänheten och ta inträde?

– Det kostar från 750 kronor och uppåt och jag måste få okej från respektive bolag. Det är viktigt att sådana visningar sker i en stängd lokal, där bara de som har köpt biljett kan se filmen.

Vilka regler gäller för den som vill visa film utomhus?

– Det kostar från 3 000 kronor och jag måste få okej från respektive bolag. Du får inte sälja biljetter. Du får inte heller sätta upp affischer med namn och bild på filmen, eller annonsera i tryckt pappersform. Däremot får du skriva att det kommer att vara en filmvisning med datum och klockslag. Och bild och titel får ligga på sociala medier som Facebook.

Vad gäller för den som vill visa film som någon annan gjort?

– Man måste ALLTID kontakta upphovsmannen före en visning. Rättighetsägaren bestämmer vad som får göras med filmen. Om filmen ligger på Youtube och det inte finns kontaktuppgifter utgår jag ifrån att det är någon som inte gjort alla rätt.

Vart kan föreningar vända sig om de vill veta mer?

– Ring eller mejla mig och bolla! Det roligaste med mitt jobb är att prata film.

Storfilmerna

Swedish film representerar flera av de största filmbolagen. Rättigheterna för att visa film kostar från 750 kronor och uppåt. Se www.swedishfilm.com eller kontakta [email protected] för mer info.

Demain (Imorgon)

2015, 1 h 58 min.

Lyfter fram positiva lokala initiativ inom lantbruk, energi, ekonomi, demokrati och utbildning. Bland mycket annat intervjuas Rob Hopkins, Vandana Shiva samt stadsodlare i Detroit.

Before the flood

2016, 1 h 36 min.

Leonardo diCaprio flyger (!) jorden runt för att träffa världsledare som Ban Ki-Moon och påve Franciskus, lyfta fram att klimtförändringarna pågår och vad samhället kan göra för att motverka deras effekter.

Fler dokumentärer från Swedish film som kan vara intressanta för omställningsgrupper:

Planet Ocean

En obekväm sanning (och uppföljaren som kommer i vår)

The planet-serien

Food, inc

Racing extinction

I elfte timmen.

Långfilmer från hela världen

The economics of happiness

2011, 1 h 8 min

Skildrar dagens globala ekonomis sociala, andliga och ekologiska kostnader samt visar fördelarna med ett skifte till det mer lokala och de steg som redan tas. En offentlig visning kostar cirka 850 kronor eller mindre för dem som inte har råd, mejla [email protected].

Inte bara honung

2013, 1 h 35 min

”Om bin skulle försvinna från planeten skulle mänskligheten bara ha fyra år kvar att leva” – Albert Einstein. Boka på www.kinolorber.com/booking-inquiry/?film_id=1380 eller mejla [email protected].

United natures

2013, 1 h 44 min

Handlar om naturens rättigheter, ekocid, filosofi, psykologi, permakultur, andlighet och ursprungsbefolkningars helhetssyn på människa och natur. Se www.facebook.com/UnitedNatures för mer info.

Who cares?

2013, 1 h 33 min

En film om sociala entreprenörer i hela världen, med målet att inspirera fler att hitta lösningar på globala frågor. En visning kostar cirka 1 700 kronor för ideella föreningar, läs mer på www.whocaresthefilm.socialimpactmovement.org.

A quest for meaning

2015, 1 h 28 min

Två barndomsvänner reser världen runt för att träffa dagens stora tänkare, och fångar en förändring i människans medvetande mot att leva i harmoni med sig själv och världen. Offentliga visningar uppmuntras och kostar mellan 0 och 800 kronor, läs mer på www.aquestformeaning-themovie.com/organise.

Planetary

2015, 1 h 25 min

Filmen påminner om att det är dags att se över våra relationer med oss själva, varandra och världen omkring oss. Kontakta [email protected] för att fråga om visningar.

This changes everything

2015, 1 h 29 min

Inspirerad av Naomi Kleins bok Det här förändrar allt – om hur klimatkrisen kan vara chansen att bygga en bättre värld – skildras sju lokala gemenskaper som kämpar för förändring. Boka på www.filmbuff.com/screenings/this-changes-everything.

A plastic ocean

2016, 1 h 42 min

Filmare, dykare och forskare reser världen runt och upptäcker oroväckande sanningar om mängden plast i våra hav – och lösningar som kan tas i bruk nu. Offentliga visningar uppmuntras och kostar cirka 3 000 kronor. Läs mer på www.plasticoceans.org/film.

Normal is over

2017, 1 h 43 min

Den första dokumentären som tittar på det ekonomiska paradigm som lägger grunden till våra planetära problem – och samtidigt erbjuder lösningar och hopp. Kostar cirka 800 kronor för en offentlig visning, beställ på www.normalisoverthemovie.com.

Polyfaces

2015, 1 h 30 min

En australisk familj startar en ekologisk gård i USA och samarbetar med naturen för att återskapa jord och stärka lokalsamhället, kundernas hälsa och den lokala ekonomin. Läs mer och se filmen på www.polyfaces.com.

Qu’est-ce qu’on attend? (Vad väntar vi på?)

2016, 1 h 59 min

Ett år i den franska byn Ungersheim där byborna bygger passivhus, odlar mat och återbrukar med stöd från borgmästaren som vill göra byn till “en ö av delad lycka”. Finns på www.m2rfilms.com/qu-est-ce-qu-on-attend. Kontakta filmbolaget på [email protected].

Gracie’s backyard

2017, 1 h 15 min

En dokumentär om världens nordligaste kommersiella permakulturgård, värmländska Ridgedale. Se www.possiblemedia.org/gracies-backyard för att fråga om en visning.

Svenska filmer

Hippieland

2011, 58 min

En dokumentär om Skogsnäs och Skattungbyns alternativa byar på www.vimeo.com/152681382. Vid frågor, kontakta Håkan Berthas på 0722-18 96 33.

Microtopia

2013, 55 min

Presenterar drömmar om att leva på små, mobila eller tillfälliga ytor. Läs mer på www.solarisfilm.se/portfolio/microtopia.

Bieffekten

2014, 58 min

En film om ett av våra äldsta samarbeten, det mellan växter och deras pollinatörer, på www.vimeo.com/ondemand/bieffekten. För offentliga visningar, kontakta [email protected].

Can we do it ourselves?

2015, 1 h

Om alternativ till kapitalism, med exempel på företag som drivs med ekonomisk demokrati. Det är fritt fram att arrangera en visning. Läs mer på www.ekonomiskdemokrati.se.

00-tal barn – Ett samtal bortom oljetoppen

2014, 25 min

På väg hem genom ett öde industriområde börjar en mamma och hennes son prata om vad som hände när drömmen om evig tillväxt kolliderade med Oljetoppen. Finns på www.vimeo.com/93878639, betalning efter förmåga. Kontakta [email protected] för mer info.

Den lekande människan

2016, 30 min

En inspirationsfilm om hur lek och lekfullhet kan vara nycklar i samverkan för en positiv samhällsutveckling. Vid intresse av att ordna en visning, kontakta Stina Balkfors, [email protected].

Klimatsmarta jag – del 1 – matglädje

2016, 28 min

Dokumentären följer två av deltagarna i Luleåprojektet BeChange, som kombinerar koldioxidbantning med mental coachning och konkreta steg mot en mer klimatsmart kosthållning. Länk till filmen och mer info finns på www.studieframjandet.se/bechange.

Kortfilmer

In transition 2.0

2012, 67 min

Internationella Transition Network har gjort en inspirerande film om omställningsgrupper runt om i världen som gör fantastiska saker. Privatpersoner kan se den gratis på Youtube. Kontakta [email protected] om du vill visa filmen offentligt.

Enough is enough

2014, 18 min

Om ett alternativ till evig ekonomisk tillväxt, nämligen en ekonomi med målet ”tillräckligt”, inte ”mer”. Filmmakarna uppmanar till spridning. Finns på YouTube och www.steadystate.org/discover/enough-is-enough.

Fakta: 

Vilka regler gäller?

Vill du visa film måste du alltid kontakta upphovsrättsinnehavaren, och ofta betala en avgift.

Det gäller oavsett om det handlar om en sluten grupp som en förening, arbetsplats eller skolklass – en så kallad institutionell visning – eller om du vill bjuda in allmänheten.

Det gäller även filmer på webbplatser som Youtube eller Vimeo och oavsett om du vill ta inträde eller inte.

Dessutom kan upphovsrättsinnehavaren ställa krav när det gäller exempelvis biljettförsäljning, lokal och marknadsföring.

Läs mer på:

www.bygdegardarna.se/medlem/medlemsnatet/film/visa-film/regler-for-filmv...

www.biorio.se/hyra-bion/teknik/lathund-for-filmvisning-pdf/inline

www.upphovsrätt.nu

Tips på samarbeten

Andra aktörer kan kanske hjälpa till med marknadsföring, finansiering och/eller utrustning, exempelvis:

studieförbund

Naturskyddsföreningen

byaföreningar

politiska partier

lokala företag som kaféer

medlemmar i Bygdegårdarnas riksförbund

medlemmar i Folkets hus och parker

Utrustning kan också lånas genom regioner och landsting. Kontakta gärna din regions filmkonsulent.

För fler filmtips, se till exempel www.transitionfilmfestival.org.uk.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Fria.Nu