Lee-Scratch-Perry: "Jag är heltidsanställd av Gud” | Skånes Fria
Skånes Fria

Lee-Scratch-Perry: "Jag är heltidsanställd av Gud”

För den oinvigde kan han närmast jämföras med Quincy Jones. Han har välsignat oss med sitt skapande, sitt magnifika sound, sin röst och sin scenkost sedan 1950-talet. Med 73 år på nacken är han en levande legend. Malmö Fria fick en exklusiv intervju med Lee ”Scratch” Perry som spelar på KB på fredag.

– Jag är jätteglad över att få träffa alla människor som älskar och tycker om min musik. Jag kommer för att muntra upp de själar som behöver muntras upp och för att sända kärleksfull helande kraft över hela Malmö, säger han.

Lee Perry är pionjären och skaparen bakom dubsoundet och har tillsammans med King Tubby även utvecklat det så kallade ”rubadub” soundet.

Lee Perrys karriär startade som dansare. Han reste runt på Jamaica och uppträdde. Pengarna som han tjänade på dansen investerades i den legendariska studion the Black Ark och skivaffären the Upsetter Record Shop.

Det var i skivaffären Lee Perry och Bob Marley träffades för första gången. Deras vänskap kom att bli en fenomenal musikalisk kemi. Tillsammans har de bland annat skapat klassiker som Small Axe, Duppy Conqueror och 400 years.

Mr Perrys karriär och liv har varit en lång experimentell bana och ingen intresserad har kunnat undgå hans abstrakta och psykedeliska utforskningar. I slutet på 70-talet konsumerade han stora mängder alkohol och marijuana.

Detta i kombination med stor konstnärlig stress ledde till musikalisk, fysisk och psykisk katastrof. En morgon 1983 brann the Black Ark ner. I studion fanns över hundratals outgivna produktioner. Lee Perry har alltid påstått att det var han själv som satte eld på studion för att bli fri sina demoner.

Genom, som han själv säger, “sin fullkomliga tro på Gud”, fann han snabbt en väg tillbaka till musiken, karriären och livet. 2003 vann han en Grammy för bästa Reggae Album, Jamaican E.T och 2004 var han med på Rolling Stone Magazines lista över de hundra största artisterna genom tiderna.

Personligen påverkades jag, omedvetet, av Lee ”Scratch” Perry, på min första föräldrafria konsert, redan vid 15 års ålder när jag 1990 upplevde the Wailers på Kulturmejeriet i Lund. Från den dagen är jag reggaefrälst.

Lee Perry var under många år producenten bakom Bob Marley and the Wailers rekordhöga skivförsäljning. På 80 och 90-talet lyssnade jag främst på Lee ”Scratch” Perry i samarbete med artister som Mad Professor och Beastie Boys. Under mina 7 år som reggae- och dancehall dj har det inte gått ett gig utan en Lee ”Scratch” Perry produktion.

Därför var det så klart stort för mig att få möjligheten att intervjua Lee Perry över telefon inför hans konsert på Kulturbolaget på fredag. Jag kan ärligt säga att jag tackar Gud för nya tekniska innovationer, för utan min mobiltelefons förmåga att spela in samtalet hade jag varken förstått eller lyckats tolka vad Lee Perry ville förmedla till mig under vårt 45 minuter långa samtal. Jag kan avslöja att jag skrattade högt liksom drog en hiskelig suck åt många av hans ibland provokativa och ofta väldigt kontroversiella kommentarer.

Men framför allt inspirerades jag av hans fullkomliga tro på Gud. Hans sätt att framföra sin religiösa övertygelse på var otroligt komiskt och samtidigt väldigt enkelt. Det var så enkelt att det blev svårt. Mr Perry skrattade mycket gott under vårt samtal åt mina missförstånd.

På frågan om hur han orkar att både sjunga och dansa på scen vid 73-årsålder, vad hemligheten bakom hur han kan hålla sig så vital och alert, svarar han:

– Allt är möjligt om du tror på Gud. Det är på grund av min fullkomliga och hundraprocentiga tro på min skit, mitt kiss, min fis. Som jag även kan utrycka som tron på fadern, sonen och den heliga anden, och som man även kan likna vid de tre elementen som jag till hundra procent tillber; eld, vatten och vind.

Jag frågar Lee Perry vad han tänker om läget på Haiti efter den stora jordbävningen.

– Det är min fullkomliga religiösa övertygelse att Guds skapande är Guds verk och Guds vilja. Det som hänt på Haiti är en naturkatastrof, alltså inte ett dåd utfört av människan utan av Gud. Det kommer aldrig att finnas en stund där jag kommer att kritisera Guds verk, säger han.

Vi pratar om nya tillskott på reggae- och dancehallscenen och om musikproduktion i allmänhet. Jag undrar vad han, en av vår tids största producenter, går igång på.

– Bra artister just nu är Mavado för att han sprider så goda vibbar på dancehall scenen och Vybz Kartell för hans otroliga förmåga att berätta en historia. Om Vybz Kartell skulle starta en kampanj skulle han gå långt som politiker, säger Lee Perry med ett skratt.

– Quincy Jones är en favorit, en superproducent. Om man lyckas med att öppna människors ögon för att se verkligheten för vad den verkligen är då är man en konstnär.

Jag undrar om den senaste videon Pum Pum är hans nya stil eller om det är ett sedvanligt Lee Scratch Perry-experiment.

– Det är experimentell logik. Utan kvinnan har vi ingen skapelse, inga bebisar, inga döttrar, inga söner, inga systrar eller bröder. Utan kvinnan avstannar mänskligheten, säger han.

Vad är rastafari för dig?
– Rastafari för mig är ganja genom vilken du finner visdom. Men framför allt handlar rastafari om berättelsen om när Jesus sa till Petrus att inte förrän tuppen har galt tre gånger kommer du att veta vem jag är...

Mr Perry fortsätter:

– Om du lyssnar noga nästa gång tuppen gal kommer du att höra att den säger ”ras-ta-fari” och det djuren berättar för oss är Guds ord, därför tror jag hundra procent på vad fågeln säger.

Konserten på fredag ser han som ett tillfälle att sprida glädje till Malmöborna.

– Jag är heltidsanställd av Gud och vill visa att Gud är lätt att finna att allt Gud gör är perfekt för mig och därför är det en välsignelse för mig att få möta Malmö. Jag känner mig lycklig, säger han och skrattar.

Efter mitt samtal med Mr Perry är jag är uppfylld av skratt, glädje och energi.

På fredag kommer jag ladda upp inför konserten genom bikram yoga, raw food, kranvatten och positiva tankar. Sen blir det dans-pjucksen på för att skanka loss i en rubadub stil. På vägen hem stannar jag nog till utanför Folkets park för att lyssna på tuppen som gal.

Fakta: 

 

Lee ”Scratch” Perry kommer till Kulturbolaget i Malmö på
fredag.

Clara Norell, även känd som Clara Stjärna, är dj, beatpoet,
producent, klubbarrangör, mamma, byggnadsingenjör, livsälskare, allmän
kulturhustler och musikeldsjäl (www.myspace.com/clarastar).

 

Rekommenderade artiklar

Debatten om Beenie Man: "Ett stort missförstånd"

Var det rätt eller fel att Beenie Mans spelning på KB ägde rum? Helt fel eftersom det finns källor som menar att Beenie Man fortfarande framför sina homfobiska låtar, skrev Camila Kempe från RFSL i ett inlägg (3/7). Clara Norell, som inledde debatten med att hävda att det inte finns några bevis för att Beenie Man fortfarande uttrycker homofientliga budskap, får slutreplik.

Verkstäder som skriver historia

Kulturverkstäderna på Österlen där nya och gamla svenskar lär känna varandra samtidigt som de skapar något har blivit en stor succé.

Landets Fria

Barn flyr till skogs i protest

Karolina Henkes bildserie berättar en saga om barn som flyr till skogs för att sätta press på vuxna om miljöfrågor.

Landets Fria

© 2019 Skånes Fria