Skånes Fria

Kontantstopp oroar tågvärdar

Den första juni införde Skånetrafiken kontantfria bussar och tåg. Bakgrunden är att Arbetsmiljöverket sätter stopp för kontanthantering på bussarna – och att Skånetrafiken vill att samma regler ska gälla på tågen. Tågpersonalens fackliga företrädare fruktar däremot att kontantstoppet kommer att leda till fler hotfulla situationer på tågen.

Det kan inte ha undgått någon som brukar resa kollektivt i Skåne att nu är det slut med att betala kontant på bussar och tåg.

Rabattkort eller förköpt biljett är det som gäller. En massiv informationskampanj har föregått kontantstoppet, som framför allt görs för personalens säkerhet. Kontanthanteringen på bussar i Skåne har nämligen länge varit ett stort problem, på grund av rånrisken.

På tågen däremot, är det snarare folk som inte får köpa biljett som kan bli hotfulla, menar facket. Situationer kan uppstå med festande helgfirare, stressade familjefäder eller vem som helst som inte vill missa ett tåg – och inte heller betala 800 kronor i böter. Efter alla problem med strulande tåg och banor, hänger det nu också på att automaterna på stationerna fungerar, för att flammande diskussioner på tågen ska undvikas.

– Den största skillnaden är att om man går på bussen så får man ju visa giltig biljett innan man går och sätter sig, men på tåget sitter folk på plats när vi kommer för att visera biljetten, säger Benny Persson, ordförande i Seko Skåne klubb arriva tåg.

Fackklubben skickade ett brev med sina farhågor till Region Skånes kollektivtrafiknämnd, som har det politiska ansvaret för Skånetrafiken. Klubben fick svar från en tjänsteman på Skånetrafiken, ett svar som tågvärdarna ute på fältet inte har varit nöjda med, enligt Benny Persson.

Mats Persson (FP), ordförande i kollektivtrafiknämnden, har inte personligen läst Sekoklubbens brev, men säger sig känna till kritiken.

– Jag har förståelse för att man framför den här kritiken. Samtidigt har vi ett föreläggande från Arbetsmiljöverket att göra detta på bussarna. Och det finns kundfördelar med att man har samma system på bussar och tåg, säger han.

Trots att Arbetsmiljöverket inte tvingade Skånetrafiken att införa kontantfria tåg, menar Mats Persson att ett sådant krav kan komma upp senare.

Frågorna har varit många kring alla situationer som kan uppstå, och Skånetrafiken har meddelat att man ska kunna köpa biljett ombord om alla automater på en station är trasiga, eller om man går på vid de minsta stationerna där det bara finns en automat per plattform. Det går också att överklaga bötesbeslut. Att betala med kontokort ombord på Pågatågen – en funktion som facket efterlyser – kommer däremot inte att gå, ens med de nya handdatorer tågvärdarna har blivit lovade till hösten.

Förutom en ökad risk för bråk vill Benny Persson framhålla att servicen och inte minst säkerheten kan bli lidande. Redan sedan tidigare är det problem med att hinna både visera biljetter och mitt i detta avbryta för att genomföra avgångsprocedurer vid de många små stationerna. Ett grundproblem är den låga bemanningen. Det bästa hade varit en dubbelbemanning, där en tågvärd hade hand om biljetterna och en annan säkerheten vid avgångar, menar Benny Persson.

– När man drog ner till enkelbemanning så var det ju helt för att snygga till siffrorna hos Region Skåne, men det är ju en säkerhetsfråga och vi vill ju också att resenärerna ska få en bra komfort, säger han.

En annan del av kritiken gäller den orättvisa som uppstår när det går att köpa biljetter på Öresundståg som rör sig utanför Skåne. För den som vill till Malmö och går på i Laholm skulle det alltså gå att köpa biljett, medan den som går på i Båstad får böter.

– Det stämmer, och det är en kritik jag har riktat mot Arbetsmiljöverket – deras föreläggande kom snabbt, och vi ville vänta så att vi kunde samordna detta med våra grannlän men det gick inte, säger Mats Persson.

Nu blev det inga sådana situationer vid månadsskiftet – redan innan kontantstoppet satte igång la de fackliga skyddsombuden på DSB First skyddsstopp på kontantförsäljningen över hela Öresundstågsområdet tills vidare. Annars skulle personalen ändå behöva bära med sig pengar – utan att få sälja biljetter i Skåne. Nu blir det upp till Arbetsmiljöverket att avgöra hur det ska fungera framöver på Öresundstågen.

Fackordförande Benny Persson, som arbetar som lokförare på Arriva tåg, avvaktar nu utvecklingen och hoppas att resenärerna ska förstå att personalen bara följer Skånetrafikens nya regler. Men att ge bra service har blivit svårare.

– Jag bor i Ystad och jag fick höra redan i morse (1 juni reds. anm) att det var lite svinhugg, om man får säga så, från en del resenärer. Har man glömt biljett, då är det böter som gäller. Först böter, och sedan ska vi önska trevlig resa, det blir knepigt.

Samtidigt som Skånetrafiken genomför sin regelomläggning, håller aktivistgruppen Planka.nu kampanj tillsammans med filmkollektivet Råfilm. Under parollen ”Vi älskar att äga – tillsammans” propagerar de för helt skattefinansierad och gratis kollektivtrafik. Filmen G – som i Gratis kollektivtrafik släpptes på internet vid med månadsskiftet.

Kollektivtrafiknämndens ordförande Mats Persson tycker däremot inte att en nolltaxa i kollektivtrafiken är en god idé:

– Jag slänger den i papperskorgen. Det är varken rättvist eller realistiskt – framför allt inte rättvist eftersom ingenting är gratis. 

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Volontärer möter ökad hemlöshet

Hemlösheten ökar i Malmö. Enligt stadens senaste mätning är 1039 personer hemlösa – 139 fler än förra året. På Stadsmissionen i Skåne gör volontärer insatser året runt – men till jul hör extra många av sig och vill hjälpa.

Skånes Fria

Tuff situation för papperslösa efter upptrappat polisarbete

Fler asylsökande har avvisas med nya metoder som provats ut av gränspolisen i Skåne. Försöksprojektet har bidragit till att drygt 35 procent fler har blivit tvångsutvisade under årets första fem månader jämfört med samma period förra året.

Skånes Fria

Ny klimaträttvis kampanj tar fart

Vilka får stå för uppoffringarna när världen ska minska sina klimatutsläpp? Insikten om att den rika världen försöker skjuta över sin del av skulden ligger till grund för en ny kampanj.

Skånes Fria

Han vill göra ekonomi begripligt för alla

Ekonomer har ett sätt att hålla saker för sig själva, menar Håkan Sundberg. Under Sofielundsfestivalen provade han en enkel modell för mer begripliga samtal om ekonomi.

Skånes Fria

En samhällsförändring utanför vårt synfält

Attityder förändras med tiden – det som var otänkbart för föräldrarna kan vara helt odramatiskt för barnen. Det gäller till exempel tatueringar – och det håller på att hända med skönhetsingrepp. I en tidigare artikel konstaterade vi att marknaden för små såväl som stora skönhetsingrepp växer explosionsartat och att kontrollen av vem som får utföra dem är bristfällig. I den avslutande delen av Malmö Frias serie om skönhetsindustrin tittar vi vidare på den här samhällsförändringen – som än så länge tycks ske utan att forskare och beslutsfattare har någon tydlig bild av vad som händer.

Skånes Fria

© 2024 Fria.Nu