Skånes Fria

Resenärer får sämre villkor – och dyrare

I sommar får Skånetrafikens resenärer sämre resevillkor. Frikortet försvinner, resegarantin träder in först efter 30 minuters försening och tjuvåkare får betala 1 000 kronor i kontrollavgift. Och strax därefter höjs biljettpriset på många sträckor.

Istället för en dags gratis resor i hela Skåne, ska den som drabbats av förseningar få tillbaka halva biljettpriset. Bara den som blir försenad minst en timme får tillbaka hela resans kostnad. Det så kallade frikortet ska avvecklas. Men ersättningen till den som betalat för taxi eller egen bilresa höjs från maximalt 500 till 600 kronor.

Kontrollavgiften höjs med hela 25 procent, från 800 kronor till 1 000 kronor. Delvis av historiska skäl, eftersom kontrollavgiften brukar ligga på ungefär samma nivå som priset för ett månadskort för hela Skåne.

Men den främsta anledningen till de ändrade resevillkoren är en samordning med resten av södra Sverige. Tanken är att ha gemensamma villkor, i och med att allt fler reser över länsgränserna, för både Skånetrafiken, Hallandstrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Blekingetrafiken och Jönköpings länstrafik samt för resor med Öresundståg med Västtrafik och för länsgränsöverskridande resor till och från Sydlänen och Kalmar län med Kalmar länstrafik. Man ska också anpassa sig till EU:s lagstiftning.

Majoriteten i kollektivtrafiknämnden, som röstat igenom förslaget, hänvisar bland annat till att Skånes resegaranti är generös i förhållande till grannlänens policys.

De nya resevillkoren ska träda i kraft den 1 juli och beräknas leda till en årlig besparing på mellan 10 och 12 miljoner kronor för Skånetrafiken.

Den 16 augusti ändrar sedan Skånetrafiken sin zonindelning. Det innebär att biljettpriserna på många sträckor i Skåne blir dyrare. Främst drabbas resenärer i nordost.

För att lätt kunna beräkna priset för en viss sträcka, är Skåne uppdelat i ungefär 190 zoner. Biljettpriset beror på hur många zoner resenären passerar igenom. Zonindelningen har sett ungefär likadan ut i omkring trettio år, och i norra och östra Skåne, gamla Kristianstads län, har resenärerna generellt betalat något mindre. Det beror på att kollektivtrafiken inte täcker ytorna lika bra i nordost.

Sedan några år tillbaka har dock kollektivtrafiknämnden planerat att se över zonindelningen. Dels på grund av att man helt enkelt vill få in mer pengar, för att använda till att investera trafiken, och dels på grund av satsningen på Pågatåg Nordost. Den gör att trafiken blir mer utbyggd, men också dyrare.

De nya zonerna beräknas ge mellan 14 och 16 miljoner kronor extra till Skånetrafiken varje år.

Nu är det upp till regionfullmäktige att ta ställning till förslagen.

Fakta: 

Exempel på priser med den nya zonindelningen

För resenärer som reser på följande sträckor ökar resans längd med en zon. Kontantbiljetter för vuxna blir minst sex kronor dyrare på alla dessa sträckor. Månadskort för pendlare får för vissa ett oförändrat pris, medan andra får betala upp till 230 kronor mer i månaden, beroende på hur många zoner resan innefattar i dag.

Brösarp och Ystad/Simrishamn

Nyehusen/Yngsjö och Kristianstad

Alstad och Malmö

Lund och Veberöd

Kristianstad och till exempel Åhus, Bromölla, Knislinge, Vinslöv,

Tollarp och Everöd

Hässleholm och till exempel Osby och Bjärnum

Näsum och Bromölla

Örkelljunga och Ängelholm (med Skåneexpressen)

Åstorp och Kvidinge/Örkelljunga

Klippan och Perstorp

Ängelholm och Båstad

De flesta resor på Bjärehalvön.

Färre zoner blir det för resenärer mellan:

Smygehamn och Trelleborg/Malmö

Dalby och Malmö

Tågarp/Härslöv/Svalöv/Teckomatorp och Landskrona

Domsten och Helsingborg.

En del zoner ändras också så att priset för tåg och buss blir detsamma, till exempel mellan Ystad och Simrishamn och mellan Malmö och Trelleborg.

Annons

Rekommenderade artiklar

Karta visar hur Skånes stränder försvinner

Skåne är den del av Sverige som drabbas hårdast av stranderosion. Med stigande havsnivåer väntas än mer av kusten försvinna. Därför jobbar nu Sveriges geologiska undersökning (SGU) med att ta fram ny information om hur stränderna faktiskt ser ut – och var riskerna är störst.

”Vi är inte de enda som inte har råd”

I Marias familj ska omkring 15 000 kronor räcka till fem personer i en månad. Fattigdomen betyder både stress och skam. ”Jag kan inte bara tänka 'det här behöver jag', så tajt är vår budget.”

Från Svalbard till Lesotho

Jonas Åkerman har varit med och utvecklat halkvarningssystem i Bulltofta, stöttat övergången till marknadsekonomiskt jordbruk i Zambia och motbevisat geologiska ”sanningar” i Arktis. Nu hoppas han att fler ska rösta för en bättre miljöpolitik.

Utsläpp dödade fiskar

Ett stort antal fiskar dog i Vegeå förra veckan på grund av utsläpp från Findus fabrik i Bjuv.

© 2014 Skånes Fria