”Folk tjatar på mig att jag ska ta körkort” | Skånes Fria
  • Melissa Maxter med cykeln Betty.
Skånes Fria

”Folk tjatar på mig att jag ska ta körkort”

Melissa Maxter är en av Malmös hängivna cyklister. Hon cyklar varje dag, ser bara fördelar med att cykla och har inga planer på att skaffa körkort. Inte så länge hon bor kvar i staden i alla fall.

– Här brukar jag alltid vara extra försiktig, säger Melissa Maxter om den cykeltäta rondellen som vi står i.

Det kommer ständigt nya cyklister i morgonrusningen.

Hon läser miljövetenskap vid Malmö högskola och har alltid cyklat, från sin uppväxt i Klippan till nu när hon bor i Malmö. Skillnaden är just den att det här sällan tas hänsyn till trafikregler.

– I Malmö är det mer var man för sig själv, säger hon.

Det har däremot inte fått henne att cykla mindre. Hon har precis börjat anpassa sig till den nya ordningen. Det ska mer till för hon ska ge upp cykeln.

– Att cykla sparar pengar och miljö och ger motion. Jag ser inga nackdelar med att cykla. Det är bättre än att sitta på en buss som ändå alltid är för varm, säger Melissa Maxter.

Hur ofta cyklar du?

– Det blir väl varje dag. Om jag så bara ska till affären så cyklar jag.

Lathet är nog anledningen till att även de kortaste sträckorna tas med cykel, lägger hon sedan till. Men Betty, som hon döpt sin cykel till, gör ändå att resan går snabbare och smidigare än med bussen.

Funderar du på att ta körkort?

– Jag har inga planer på det och tänker inte ta körkort när jag bor i Malmö, det behövs inte. Folk tjatar på mig om att jag ska ta det och hade jag bott på landet hade jag kanske fått fundera på det.

Att människor skaffar bilar trots att de bor i stan handlar om ett behov att hävda sig, tror hon. Som ett sätt att visa att de har mycket pengar.

– Vad är det för statusgrej? säger hon märkbart irriterad om människor som köper bensinslukande bilar när de bor i stan.

Vad tycker du om Malmö som cykelstad?

– Det håller på att bli mycket, mycket bättre. I våras gjorde de om så att cyklarna fick företräde på sträckan jag cyklade till jobbet. Tidigare fick cyklister väja för bilar vid varje gata. På Norra Skolgatan i Malmö är det många som cyklar men ingen cykelväg, där har de också gett cyklisterna företräde. På så sätt har det blivit säkrare.

Det finns fortfarande saker att önska, enligt Melissa Maxter.

– Vid centralen i Malmö är det livsfarligt att cykla. Ingen har koll på när eller var man ska svänga.

Vad kan det göras för att främja cykling?

– Bilisterna måste få det tuffare. Bensinpriserna eller priserna på parkeringsplats borde höjas. Eller göra som i Stockholm och införa biltullar. Då hade flera tagit cykeln och då byggs det ännu fler cykelvägar.

En annan lösning tror hon är att höja statusen på cykeln. Lånecyklar ställer hon sig också positiv till.

– Det tror jag är en bra idé. Det gör det säkrare då det lätt händer att cyklar blir stulna. Har man kollektivtrafikcyklar är risken för det mindre.

Annons

Rekommenderade artiklar

Cykelrevolutionen låter vänta på sig

Det cyklas som aldrig förr – samtidigt sjunker bilåkandet. Håller cykeln på att ersätta bilen som vårt främsta färdsätt? I en artikelserie i två delar tar Skånes Fria tempen på kampen mellan de två.

Nystart för elever från Rosengård

Deras skola havererade. Lärare slutade och i klassrummen var det ”kaos”. I veckan gick två nervösa Rosengårdselever till Slottsstadens skola i Malmö.

”Vi måste göra skolor som väljs bort attraktiva”

Att komma till rätta med de skilda villkoren för Malmös elever är stadens viktigaste utvecklingsfråga, enligt Anders Rubin (S), kommunalråd med ansvar för skolan. Men vägen dit är lång.

– Skolsegregationen är väldigt påtaglig.

© 2016 Skånes Fria