Cykelrevolutionen låter vänta på sig | Skånes Fria
  • Köpenhamn är en av de städer som kommit längst med att göra staden cykelvänlig. Bilden är från cykel vm 2011.
Skånes Fria

Cykelrevolutionen låter vänta på sig

Det pågår en lånecykelboom i världen. Parallellt med det så minskar bilåkandet i Sverige och i flera andra länder. Köpenhamn öppnar i dagarna ett system där cykelutlåningen integreras med kollektivtrafiken. Men i Skåne lär det vänta.

New York är den senaste i raden av städer där man satsar på cyklar som en del av kollektivtrafiken. I juli i år öppnade USA:s största lånecykelsystem i staden. Integrerat med kollektivtrafiken är mindre trängsel och luftföroreningar en av fördelarna med att pendlare cyklar mer.

Mexiko, Kina, England och Frankrike är några av de länder som satsar stort på att invånarna ska kunna ta sig fram enkelt och billigt på något annat sätt än med bilen.

De senaste åren har flera av världens största städer hakat på trenden som Köpenhamn var med om att starta redan 1995. Utvecklingen blomstrar och för tillfället finns cirka en halv miljon cyklar till utlåning i flera av världens storstäder. I Asien går utvecklingen som fortast. Världens största lånecykelsystem finns i staden Wuhan, Kina. Där delar nio miljoner invånare på 90 000 cyklar.

Av de 26 största lånecykelprogrammen i världen finns 20 i Kina. Men de bästa är enligt tidningen The Active Times spridda över flera kontinenter.

I dagarna införs ett nytt system för lånecyklar i Köpenhamn som ska hänga ihop med kollektivtrafiken. Det är en följd av det EU-finansierade projektet ”Öresund som cykelregion” som har involverat både den danska och svenska sidan av sundet.

Men Skånetrafiken har inte varit lika pigga som danskarna på att involvera cyklar som en del av kollektivtrafiken. Trots att regionen är ett starkt fäste för cyklister och det är framför allt i städerna som det cyklas mest.

– Vi var inte mogna att hänga på där, säger Patrick Leijon som lett projektet.

En av anledningarna tror han är att vi inte har samma integrering av cykeln i kollektivtrafiken som i Danmark. Det var där som lånecykeltrenden i världen en gång började. Och det är den som nu förnyas i Köpenhamn.

Malmö, Helsingborg och Lund jobbar fortfarande med att ta fram ett sammanhängande system som ska göra det lätt för människor att jobbpendla över hela regionen.

Tanken är exempelvis att pendlare som tar sig mellan olika städer smidigt ska kunna cykla till och från stationerna i varje stad med hjälp av lånecyklar som står parkerade på olika platser.

I praktiken ska man då kunna ta cykeln och parkera vid Helsingborgs station, hoppa på tåget till Malmö och där ta en ny cykel och cykla sista biten till jobbet.

Förebilderna är främst Nederländerna och Tyskland där respektive tågbolag sköter systemen. Det gör dem övergripande regionala och inte begränsat till enbart en stad.

Cykelprogram får pendlare runt om i världen att cykla mer. Efter att lånecyklar infördes i staden Zhuzhou i Kina 2011 ökade antalet cykelresor från fem till tio procent i staden.

Trots att inga omfattande lånecykelprogram satts igång i Sverige än så märks den vikande biltrenden av och förra året sjönk bilresorna med åtta procent.

Även om det inte är klart när cyklar kan integreras i Skånes kollektivtrafik, så är Patrick Leijon fortsatt optimistisk.

– Det kommer att bli av, säger han.

Det som återstår är att övertyga Skånetrafiken om att hoppa på lånecykelboomen.

Fakta: 

Här cyklas det mest

Antal cykelresor fördelat i procent i regionen.

31% Köpenhamn

26% Lund

24% Malmö

12% Helsingborg

Källa: ”Öresund som cykelregion: 2012”

Läs mer:

Skånetrafiken: ”Lånecyklar inte vår grej”

Cyklisten Melissa Maxter: ”Folk tjatar på mig att jag ska ta körkort”

Annons

Rekommenderade artiklar

Nystart för elever från Rosengård

Deras skola havererade. Lärare slutade och i klassrummen var det ”kaos”. I veckan gick två nervösa Rosengårdselever till Slottsstadens skola i Malmö.

”Vi måste göra skolor som väljs bort attraktiva”

Att komma till rätta med de skilda villkoren för Malmös elever är stadens viktigaste utvecklingsfråga, enligt Anders Rubin (S), kommunalråd med ansvar för skolan. Men vägen dit är lång.

– Skolsegregationen är väldigt påtaglig.

© 2016 Skånes Fria