Fria Tidningen

Olika lösningar för framtidens flyg

Begränsad flygtrafik eller en omställning till grönt flyg. Partierna har olika lösningar på hur man ska möta flygtrafikens ökade utsläpp.

Liksom vad gäller transportpolitiken i stort så har riksdagspartierna helt olika politiska lösningar på hur framtidens flyg ska utvecklas. Miljöpartiet vill begränsa flygtrafiken genom till exempel klimatskatter och att omfördela resurser och satsa mer på att bygga ut järnvägen.

– De ökade utsläppen från flygtrafiken är ett allvarligt problem och även flyget måste börja betala för sin miljöpåverkan enligt principen förorenaren betalar. Vi vill bland annat införa någon form av flygskatt både på inrikes- och utrikesflyget, säger riksdagsledamoten Stina Bergström (MP).

Centerpartiet vill å sin sida satsa på att ställa om flyget så att det drivs på förnybara bränslen.

– Det är inte flygtrafiken i sig som är skadlig för klimatet, det är utsläppen från de fossila bränslen som flygplanet drivs av som är det stora problemet. Precis som med vägtrafiken är det möjligt att resa mer klimatsmart genom att effektivisera motorer och ersätta fossilt jetbränsle med biobaserat bränsle, säger riksdagsledamoten Anders Åkesson (C).

Bromma flygplats är ett tydligt exempel som visar på skiljelinjerna mellan de rödgröna och borgerliga partierna även om debatten hittills har kommit att handla mest om bostäder och jobb. Riksdagsledamoten Emma Wallrup (V) tycker att klimatargumentet måste få en större tyngd i miljöprövningar av flygplatser.

– Miljöbalken är inte anpassad till den situation som i dag råder på grund av klimatförändringarna. Det bör därför göras en översyn där klimatet får den tyngd som är rimligt.

Socialdemokraterna tycker också att klimatfrågan måste få större utrymme i debatten om Bromma flygplats ska läggas ner eller inte men tycker samtidigt att flygtrafiken fortfarande fyller en viktig funktion.

– Att vår nuvarande regering har en helt annan syn på klimatfrågan än Alliansregeringen har nog inte undgått någon. Vi tar klimatfrågan på största allvar. Men vi måste även komma ihåg att Sverige är ett land med stora avstånd där flyget fyller en viktig funktion, något som den statliga samordnaren särskilt ska beakta.

Riksdagsledamoten Jessica Rosencrantz (M) tror att Sverige har stor möjlighet att gå före i omställningen. Bland annat är Karlstad flygplats först med en tankanläggning för bioflygbränsle och statliga flygplatskoncernen Swedavia är världsledande på att utveckla klimatsmarta flygplatser.

– Mer måste göras men det sker väldigt mycket för att göra flyget mer klimatsmart. Det måste också påminnas om att utan jobb och tillväxt kommer vi inte ha råd att satsa på klimatet.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Fria.Nu